Érzékelési rendellenesség az iskolában
gyermekpszichológiaIskolaérettségpszichológusSzenzorosság

Az iskolai évek nem csupán az új ismeretek elsajátításáról szólnak, hanem arról is, hogy gyermekünk képes legyen figyelni, koncentrálni, és kiegyensúlyozottan beilleszkedni a közösségbe. Ám sok gyermek számára ez a folyamat bonyolultabb, mert kihívásokkal küzdenek a szenzoros feldolgozás területén. De mit is jelent pontosan a szenzoros feldolgozás, és hogyan befolyásolja gyermekünk iskolai teljesítményét? Ebben a cikkben gyakorlati tanácsokat találhat arra, hogyan támogathatja gyermekét a szenzoros feldolgozási nehézségek leküzdésében.

Mi az a szenzoros feldolgozás?

A szenzoros feldolgozás az a folyamat, amely során agyunk értelmezi az érzékszervekből érkező információkat. Ez minden érzékterületet lefed: a tapintást, látást, hallást, szaglást, ízlelést, a testhelyzetérzékelést, a belső szervek érzeteit és az egyensúlyt is. Amikor ez a rendszer jól működik, a gyermek könnyedén alkalmazkodik az ingerekhez, azonban ha nehézségek adódnak, akkor akár hétköznapi helyzetek is komoly kihívást jelenthetnek.

Hogyan mutatkoznak meg a szenzoros feldolgozási nehézségek az iskolában?

A szenzoros feldolgozási zavar (SPD) különbözőképpen jelentkezhet. Van, aki túlérzékeny a környezeti ingerekre (hiperszenzitivitás), és van, aki éppen ellenkezőleg, keresni kezdi a stimulációt, mert alulérzékeny (hiposzenzitivitás). Az alábbiakban bemutatnám, hogyan hathatnak ezek a nehézségek az iskolai teljesítményre:

  • Figyelem és koncentráció problémái: Egy zajokra érzékeny gyermek számára például egy egyszerű órai zaj is zavaró lehet, ami elvonhatja a figyelmét, és megnehezítheti a koncentrációt. Ezzel szemben az alulérzékeny gyermek állandóan mozgásban lehet, hogy növelje az ingerületet, így ő sem tud elmélyülni a feladatokban.
  • Írás-olvasás nehézségek: A finommotoros készségek gyengesége, amely a tapintási vagy mozgásérzékelési problémák következménye is lehet, akadályozhatja az írást. Az érzékszervi ingerek feldolgozásában való eltérések akár olvasási nehézségekhez is vezethetnek, mert az agynak kihívás lehet az összetett vizuális ingereket értelmezni.
  • Szociális nehézségek: Egyes gyermekek számára zavaró lehet a testi közelség (pl. amikor túl közel ülnek hozzájuk az osztálytársak), míg mások nehezen viselik a váratlan érintéseket vagy zajokat. Ezért előfordulhat, hogy visszahúzódóbbak, ami hatással lehet barátságaikra és szociális kapcsolataikra.

Hogyan támogathatja gyermekét?

Szülőként fontos, hogy felismerje a szenzoros feldolgozási kihívásokat, és olyan támogató környezetet teremtsen, amely segíti gyermekét az iskolai sikerhez vezető úton.

  • Otthoni környezet alakítása: Teremtsen olyan teret, ahol gyermeke pihenhet, és minimalizálhatók a zavaró ingerek. Ezt egy külön, csendes „tanulósarok” kialakításával is elérheti, ahova gyermek visszavonulhat, ha túlterheltnek érzi magát.
  • Szenzoros eszközök alkalmazása: Bizonyos eszközök segíthetnek a gyermek nyugtatásában vagy éppen serkentésében, mint például a zajcsökkentő fejhallgató, amely hasznos lehet egy érzékenyebb hallású gyermek számára. Az állandó mozgásigényt kielégíthetik pl. a tapintásérzékelést fejlesztő tárgyak, mint a gyurma vagy a különböző textúrák.
  • Együttműködés a tanítókkal: Fontos, hogy beszéljen a pedagógusokkal gyermeke egyéni igényeiről, így a tanár is figyelembe tudja venni ezeket a szempontokat a tanulási folyamat során. Sokszor a tanteremben is van lehetőség például egy nyugodtabb tanulósarok létrehozására, vagy olyan szünetek beiktatására, amikor a gyermek kiszaladhat mozogni.

Gyakorlatok a mindennapokra

Próbáljon ki olyan egyszerű gyakorlatokat, amelyek támogathatják a szenzoros rendszer kiegyensúlyozott működését:

  • Súlyozott takaró: Segíthet a nyugodtabb, mélyebb alvásban, és megnyugtathatja a túlérzékeny gyermekeket.
  • Lassú, ritmusos mozgás: A hintázás vagy a ritmusos mozgás nyugtatóan hat a vesztibuláris rendszerre, és növelheti a koncentrációs készségeket.
  • „Szenzoros doboz”: Töltsön meg egy dobozt különböző textúrájú tárgyakkal, amelyeket gyermeke szabadon használhat, ha érzi, hogy túlterhelődik vagy éppen stimulálni kell az érzékelését.

A szenzoros feldolgozás és az iskolai teljesítmény kapcsolata szorosabb összefüggést mutat, mint elsőre gondolnánk. Gyermekének támogatása ebben a folyamatban sokszor azt jelenti, hogy megértjük, mi állhat a nehézségek mögött, és megtaláljuk a módját annak, hogyan segítsük a szenzoros ingerek feldolgozását. Szülőként Ön jelentős szerepet játszhat abban, hogy gyermeke számára megteremtse azt a környezetet, amely támogatja őt a fejlődésben és az iskolai siker elérésében.

Túlérzékenység esete: Dani érzékeny a zajokra, és nehezen viseli az osztályterem hangjait, különösen, ha sokan beszélnek körülötte vagy váratlan zajok érik (például leesik egy könyv). Emiatt gyakran elterelődik a figyelme, szorongóbbá válik, és előfordulhat, hogy a zajoktól annyira leterhelődik, hogy képtelen koncentrálni a feladataira. Az idő múlásával ez teljesítménycsökkenéshez vezethet, és a szociális kapcsolatok kialakítása is nehezebbé válik számára, mert stresszként éli meg az osztálytermi környezetet.

Alulérzékenység esete: Anna alulérzékeny a mozgásérzékelés terén, így gyakran nyugtalan és igényli, hogy mozoghasson vagy hintázhasson. Az iskolapadban ülve hamar elveszti az érdeklődését, mert az állandó mozgáshiány miatt ingerléshiányt tapasztal, ami figyelmetlenséget, állandó fészkelődést okoz. Ha ez a helyzet nem rendeződik, tanulmányi teljesítménye romolhat, mert nem tud hosszabb ideig egy helyben ülni és figyelni, illetve a tanárok és a társai is úgy érzékelhetik, hogy Anna „viselkedési problémával” küzd.

A szenzoros feldolgozás komplexitása

Fontos megérteni, hogy a szenzoros feldolgozási kihívások nem merülnek ki abban, hogy a gyermek egyszerűen „túlérzékeny” vagy „alulérzékeny.” A különböző érzékszervek (pl. látás, hallás, tapintás, egyensúly) eltérő módon reagálhatnak az ingerekre, és egy gyermek érzékelése a különféle érzékszerveken keresztül más-más módon lehet érintett. Például előfordulhat, hogy egy gyermek a zajokra érzékenyebb, ugyanakkor tapintási ingerekre nagyobb stimulációra van szüksége ahhoz, hogy jól érezze magát. Ezért lehetséges, hogy egy gyermek egy területen visszahúzódó és kerüli az ingereket, míg más területen aktívan keresi őket.

Ez a komplexitás az iskolai teljesítményre is hatással lehet, hiszen egyes tevékenységek – mint például az írás (finom tapintás), a testközeli helyzetek (érintés) vagy a csoportos feladatok (szociális interakció) – különböző érzékszervi reakciókat válthatnak ki. Az ilyen sokoldalú megközelítés segíthet abban, hogy gyermekünk számára célzottabb és hatékonyabb támogatást tudjunk biztosítani az iskolai évek során.

A szenzoros feldolgozás zavara nem önmagában tapasztalható elszigetelt jelenség, hiszen jelzi az idegrendszer állapotát. Az érzékelési rendellenességgel küzdő gyermekek megkésett idegrendszeri fejlődéssel vagy organikus idegrendszeri problémákkal is élnek, így fontos feltérképezni reflexprofiljukat és teljes idegrendszeri állapotukat is, hogy értelmezhetővé váljon pszichés állapotuk.

Hogyan zajlik egy gyermekpszichológiai felmérés és fejlesztési terv elkészítése nálam?

A bejelentkezést követően a szülőkkel folytatott beszélgetés és részletes anamnézisfelvételt követően elindul a gyermek vizsgálati folyamata. A szomatikus háttér megismerése az első lépés; rengeteg gyermekpszichológiai jelenség hátterében áll egyszerűen kezelhető szervi ok. Célom, hogy ne maradjon felderítetlenül semmi.

A komplex idegrendszeri felmérés, kognitív funkcióvizsgálat és szenzoros profil tovább árnyalja a képet. A pszichés tényezők és összefüggések csak ezt követően következnek, hiszen látnunk kell „a fától az erdőt”. Három kisgyermek édesanyjaként saját életemben is megtapasztaltam a konkrét gyakorlati tanácsok jelentőségét, így a holisztikus esetközpontú szemléletet egy rendkívül gyakorlatias ötletekkel és jól használható praktikákkal ötvözve igyekszem segíteni minden hozzám forduló családnak.

Ha kérdései vannak vagy úgy érzi gyermeke kivizsgálásra szorul, forduljon hozzám bizalommal!

Tags:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A gyermekvizsgálatok helyszíne: